Scopul proiectului ”Biblio-VR” este acela de creare a unui context multidisciplinar de educație non-formală într-un domeniu de interes major în rândul copiilor și tinerilor din comunele Pietrari, Tomșani și Bunești: cel al realității virtuale și augmentate, prin intermediul bibliotecilor.
Participarea la atelierele de lucru a copiilor și tinerilor înscriși în proiect va duce la dobândirea de noi cunoștințe STEAM și de aprofundare a celor deja învățate (din biologie, astronomie, geografie, ecologie, fizică, design 3D și matematică), de înțelegere a fenomenelor științifice într-o manieră inedită, prin implicarea simțurilor.
De asemenea, proiectul atrage atenția asupra necesității utilizării în comun a echipamentelor deținute de bibliotecă, echipamente ce pot fi împrumutate de cadrele didactice pentru a organiza lecții inedite.
Cadrele didactice partenere și bibliotecarii vor participa la ateliere fizice și on-line pentru inițierea în limbaje de programare asociate cu VR și vor fi expuși unor domenii inovative: proiectarea 3D și noțiuni legate de realitatea virtuală și augmentată.
Vor crea conținut digital pentru o predare interactivă folosind tehnologia și specialiștii puși la dispoziție prin proiect de către Biblioteca Pietrari.
Folosirea echipamentelor obținute prin finanțarea Științescu nu se va limita doar la copii și tinerii din Pietrari, caravana Biblio-VR de la finalul proiectului vizitând școlile si bibliotecile din vecinătate.
Prin implementarea acestui nou proiect biblioteca va putea deveni un spațiu comun ce oferă un larg acces la tehnologia prezentului întregii comunități, dar și comunităților învecinate.
Biblioteca Publică Pietrari, jud.Vâlcea
Beneficiari direcți:
– elevi din ciclurile primar, gimnazial și/sau liceal ce vor aborda științele într-un mod inedit, interdisciplinar, prin intermediul dispozitivelor de realitate virtuală, conectate cu telefoanele mobile și cu calculatoarele bibliotecilor sau cele personale,
– cadre didactice din cele trei localități,
– bibliotecari din cele trei localități.
Perioada de implementare: Ianuarie – Iunie 2024.
Învățarea prin experiență este una dintre cele mai eficiente modalități de a învăța, sporind retenția de cunoștințe cu până la 75%.
Dovezile arată că, creierul interacționează mai eficient cu stimulii vizuali, până la 90% din informațiile transmise fiind imagini. Introducerea VR în procesul educativ poate îmbunătăți notele elevilor și poate duce la o creștere cu până la 20% a rezultatelor examenelor.
Cu ajutorul VR, copiii din întreaga lume trăiesc în fiecare zi experiențe pe care nu le pot trăi sau le-ar putea trăi vreodată în viața lor, învățând astfel mult mai ușor noțiuni noi.
Elevii de toate vârstele pot descoperi o gamă largă de conținut, de la imagini și videoclipuri de 360 de grade la scene explorabile și până la modele tangibile de realitate augmentată 3D, toate aceste resurse fiind utilizate ca stimuli pedagogici și stimulatori ai învățării. VR este o tehnologie ce depinde de ochelari speciali ce îți schimbă realitatea într-un mod convingător.
Astfel, în loc să vizioneze ca pe un ecran, utilizatorul este complet integrat într-o realitate virtuală și are posibilitatea de a interacționa cu obiecte 3D.
Tehnologia, de asemenea reușește să simuleze cât mai multe simțuri: auzul, văzul, atingerea și (uneori) chiar mirosul, ceea ce face experiența utilizatorului să fie cât mai reală posibilă.
Realitatea augmentată este o tehnologie ce simulează obiecte în viața reală, pe când realitatea virtuală creează mediul din jur.
Activitățile desfășurate îi vor familiariza pe copii cu sarcinile de lucru individuale sau de grup. Pe lângă activitățile practice, cele susținute în cadrul bibliotecilor participante sau la școli, vor completa și aprofunda cunoștințele celor mici legate de STEAM.
Alături de copii, bibliotecarii, dascălii și tinerii implicați în proiect vor dobândi cunoștințe legate de utilizarea programelor de creare a aplicațiilor VR pe care le vor împărtăși apoi micilor exploratori ai tainelor științelor și tehnicii, dar și colegilor lor.
Pe lângă promovarea și implementarea proiectului ”Biblio-VR” în alte comunități, vom avea în vedere promovarea Fondului Științescu și a proiectelor STEAM în cât mai multe biblioteci din județul Vâlcea și în alte județe.
Organizarea Caravanei Biblio-VR va duce la promovarea și prezentarea rezultatelor proiectului către membrii comunități locale, dar și către alte instituții interesate, demonstrând noul bagaj de cunoștințe dobândit de către bibliotecar, cadre didactice partenere și de către tinerii exploratori.
Echipa de mentori va fi alcătuită din:
27.000 RON
– 120 de copii din învățământul primar și gimnazial din Pietrari, Tomșani, Bunești, cu vârste cuprinse între 10 – 15 ani, din mediul rural, ce provin din familii cu oportunități financiare reduse;
– 15 tineri adulți din cele trei localități ce vor descoperi conceptul de realitate virtuală;
– 6 cadre didactice din cele trei localități specializate în VR și AR,
– 3 bibliotecari specializați ce vor colabora pentru implementarea proiectului.
Echipa de proiect / Grupul de inițiativă: